Wie een website wil laten maken begint zijn zoektocht uiteraard op internet. Als snel stuit men op een oerwoud van aanbieders die een wedstrijd lijken te doen, wie de goedkoopste en de snelste is. Er zijn bedrijven die websites aanbieden van 99,- en je beloven deze binnen 48 uur online te krijgen. Als startend bedrijf krijg je al snel hoofdpijn van het zoeken en sla je misschien stijl achterover als je hoort dat jouw website misschien wel € 4000,- zal gaan kosten. Als leek is het daarom eigenlijk niet te doen om een antwoord te krijgen op de vraag “Wat kost een website”.
Wat is een website nou eigenlijk?
In dit artikel zullen we een poging doen om op deze vraag een antwoord te geven, en waarom dit zo is. Allereerst moeten we eerst eens definiëren wat een website eigenlijk is. Een website is namelijk meer dan zomaar een visitekaartje met lappen tekst en een foto, zoals men deed in 1997. Een website is het bedrijf! Pardon, het bedrijf? Ja een website is het bedrijf, althans in de virtuele wereld. De website is immers het enige dat tussen de potentiële klant en de ondernemer staat. Op een website komen namelijk alle visuele uitingen samen die de bezoeker verleiden door te klikken. Een website veranderd een saai magazijn in een prachtige webshop en zegt de website van chique advocatenkantoor meer over het hen dan wanneer je bij hen binnen zou stappen.
Een grafische mix
Een website is daarom de plaats waar de bedrijfsfilosofie en verkoop elkaar ontmoeten d.m.v. van een aantrekkelijke mix van een logo, kleuren en foto’s. Een website is voor Websitefreaks daarom in de eerste plaats het belangrijkste grafische product dat een bedrijf kan hebben. In de website is naast de grafische kant ook de bedrijfsfilosofie ingekapseld. In zekere zin is de functie van een website daarom belangrijker dan in 1997 toen de meeste bedrijven hun eerste webpagina hadden.
Wanneer je dus vraag wat een website kost, moet men eigenlijk zichzelf vragen wat wil ik besteden aan de kwaliteit van mijn visuele uitingen. Met name startende ondernemers moeten zich die vraag zeer bewust stellen. Zeker wanneer je beseft dat elke website minimaal bestaat uit een logo, foto’s en teksten. Voor één website gaat al snel een klein team, bestaande uit een grafisch ontwerper, fotograaf en een copywriter voor je aan de slag.
Uitgaande dat je hoge eisen stelt aan de eerste indruk van jouw bedrijf en je vertrouwen hebt in je eigen ambities, zijn budgetten tussen de 2000 en 4000 dus eigenlijk helemaal niet zo gek. Het wordt natuurlijk nog duurder wanneer er een inlog omgeving en dashboard functies in de website moeten worden gebouwd. Vooral webshops kunnen aardig in de papieren lopen omdat je naast de webshop ook op diverse manieren jouw producten kunt inladen. Daar komen dan ook nog alle betaalmogelijkheden bovenop.
Alleen wanneer iemand al een logo, foto’s en teksten in huis heeft en men alleen op zoek is naar een bedrijf die de website bouwt, kunnen de kosten drastisch naar beneden. Reken daarnaast ook op maandelijks onderhoud. Denk hierbij aan het updaten van de plugins, een backup en een snelheidsoptimalisatie.
Bij Websitefreaks proberen we de vraag wat een website kost in te delen in bandbreedtes. Wij vergelijken het bepalen van het budget zoals het kopen van een auto. Wil iemand in een kleine auto rijden, dan volstaat men met het instapmodel. Wie alles wil, is waarschijnlijk bereid flink te investeren. Dit noemen de maximale bandbreedte. Bekijk op onze site eens alle details over deze bandbreedtes: https://websitefreaks.nl/tarieven/
Conclusie
Een website moet van hoge kwaliteit zijn en kwaliteit kost geld. Wanneer je dus een aanbieder tegenkomt die jou kan helpen aan een goede website voor een scherpe prijs go for it. Laat alleen de echte prijscowboys links liggen. Je krijgt in deze gevallen vaak eenheidsworst die de buurman ook heeft gekregen, met andere woorden een kopie van de website van een ander. Dit is uiteraard niet illegaal, wanneer je weinig budget hebt en dit een oplossing voor je is, dan is daar niks mis mee. Wanneer je gaat voor maatwerk, kwaliteit en een succesvolle eerste website, zorg dan dat je weet dat het een investering is in jezelf en niet in het bedrijf dat jouw website gaat bouwen.